Til præsterne
Præsternes klummer i Folketidende

Præsternes klumme i Folketidende 2022

Hver fredag bringer Folketidende den korte klumme "Hvad skal det handle om i kirken på søndag", hvor stiftets præster på skift sætter nogle få ord på, hvad den kommende søndags tekst og prædiken byder på. Læs alle klummerne her

23. januar
Tredje søndag efter helligtrekonger

Af sognepræst Henrik Gade

Vi kender alle at modtage en gave eller hilsen fra en, som vi ikke havde regnet med. Det, som ligger ud over normalen, vanen, traditionen eller pligten, glæder mere end ti hilsner fra dem, vi forventede at få. Ligesom at modtage et uventet smil fra en, vi ikke kender.

Søndagens tekst handler om kvalitet, at med tro og religion alt kommer an på det kvalitative. Det symboliserer sennepsfrøet, som er et lillebitte frø, men det kan knægte et træ, et morbærtræ. Som ordsprog ville man sige, at liden tue kan vælte stort læs.

Til det kvalitative hører også troens frihed. At adlyde og handle af pligt eller tvang er at forceres af magt. Men mennesket er ånd og kvalitet og Jesus appellerer til disciplene og os i dag om, at handle i frihed og tro. For i frihed og tro vokser glæden af at modtage. Og som de unyttige tjenere kan vi også opleve, at et kompliment er overdrevet, hvis vi blot har gjort det af pligt. 

16. januar 2022
Anden søndag efter helligtrekonger

Af sognepræst Eva Birgitta Heyn

Du er, hvad du drikker.

Søndagens tema er om vand. Vand er så mange ting og på så mange steder. Du kan stå i vand til knæene i en oversvømmelse. Der kan være fare for, at vandet er forurenet. Og ude verden kan du finde netop et hav af hellige kilder og brønde, som folk har valfartet til gennem århundreder.

Men har du tænkt over dit eget vands historie? Har du ført en samtale om alt mellem himmel og jord omkring din vandforsyning i dit køkken? Har du tænkt over, at du bliver, hvad du drikker? Ved en brønd i middagsheden i en flække langt ude på landet bliver der talt om vand og hverdagslivet og evigheden. Om det levende vand, som alle tilbydes. Kom og lyt til en samtale mellem Jesus og en samaritansk kvinde og få slukket din tørst ved en helt særlig kilde.

9. januar
Første søndag efter helligtrekonger

Af sognepræst Mogens Winther Hvidring

Børn skal ses, men ikke høres.

Sådan siger man heldigvis efterhånden sjældent. Men til andre tider har det været noget mere almindeligt; og selvom man ikke lige sagde det højt, så tænkte man det: Børn skal ses, men ikke høres – og det gør heller ikke noget, hvis de heller ikke bliver set særlig meget.

Sådan tænkte man også på Jesu tid, så disciplene har sikkert tænkt: Sikke nogle hysteriske kvinder, da en gruppe kom med deres børn for at Jesus skulle røre ved dem. De har sikkert også tænkt, at det ville Jesus da i hvert tilfælde ikke have noget med at gøre. For børn skal ses, men ikke høres.

Men deri tog de fejl. Jesus bad disciplene om at lade de små børn komme til ham, og han tog dem i favn og lagde hænderne på dem og velsignede dem. Børnene måtte gerne både ses og høres.

Hvorfor? Hvad særligt er det ved et barn? De kan noget, som vi voksne efterhånden er blevet dårlige til. De kan tro og de kan vise tillid; og kan man ikke det, kan man ikke se Guds rige.


Hvor kan du komme i kirke på søndag og høre mere?

Er du blevet fanget af søndagens prædikenteaser og vil gerne høre mere? 
Så kig i gudstjenestelisten over Lolland-Falsters Stift her.