Fortsæt til hovedindholdet
Hjemmeside og sociale medier
Nyheder

Som webmaster på sognets hjemmeside kan du ved hjælp af bedre tekster forbedre din placering på søgemaskiner. 

Af Henrik Dons Christensen, Københavns Stift.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Det er et redskab til at forbedre jeres chancer for at blive fundet på Google og andre søgemaskiner.

Groft sagt kan man sige, at SEO er det vigtigste arbejde med kirkens hjemmeside ud over at producere indholdet til siden. Søgemaskiner er nemlig drivkraften bag langt den største trafik - langt mere end Facebook - så det kan være en god ide at investere lidt tid i at forbedre hjemmesidens søgbarhed.

Søgemaskiner som f. eks. Google har en hemmelig formel, en algoritme, der rangerer hjemmesider efter en lang række regler om links, kvalitet af indhold, søgeord m.m. Hvis man følger disse regler, får man den bedste effekt. Nogle gange ændrer Google spilleregler, men de følgende tips er ret sikre. 

Det kan være en god idé at følge op på SEO-trenden en gang imellem. På YouTube kan I finde videoer, både engelske og danske, der kan hjælpe med at forklare de nyeste trends inden for SEO. Prøv for eksempel at søge på “SEO trends 2020” på YouTube.

Hvad skal man gøre med SEO?

Guiden her beskriver det stykke arbejde, der på sigt kan hjælpe med at få flere besøgende fra søgemaskiner. 

Her får du et overblik over de tre temaer, som denne guide beskriver.

  1. Godt indhold og gode overskrifter
  2. Gode beskrivelser
  3. Teknik

SEO starter ved det indhold brugeren ser, men rummer også alt det, søgemaskinen skal bruge til at forstå indholdet. Derfor handler arbejdet med SEO om at forstå sine tekster, som var man en søgemaskine, og på samme tid læse dem, som om man er et fremmed menneske, der intet kender til kirken, men som leder efter information.

Det betyder at alt, der er indforstået, skal udredes og forklares. Det hjælper nemlig både søgemaskinen og gæsten.

I dag søger mange efter svar på et spørgsmål, når de bruger søgemaskiner. Du kender det måske selv, når du søger. Du søger sikkert også efter “billig vaskemaskine” eller “vaskemaskine bedst i test” og ikke bare efter ”vaskemaskine”, når den gamle er gået i stykker.

Sådan er det også med kirken. Kirkens hjemmeside skal hjælpe brugere, så de finder det, de søger efter. I dag søger man ikke længere efter “dåb”, men nærmere “Hvorfor skal jeg døbe mit barn?” eller “Hvad betyder dåben?”. 

Producer godt indhold

Sørg for, at indholdet er så godt, at folk ikke falder fra. Får de ikke svar på deres spørgsmål hurtigt, hopper de væk igen.

Skriv lange, grundige og fængede tekster, der indeholder de temaer, som folk søger efter. Google behøver ikke de eksakte ord gentaget - tværtimod. Prøv at arbejde jer rundt om temaet og arbejd gerne med flere afsnit inden for samme emne.

  • Eksempel:
    Handler jeres side om dåb i jeres kirke, så prøv at bruge værktøjet answerthepublic.com og søg på dåb. Her kan du se, hvad folks søgninger på Google, der indeholder ordet dåb. 

    Start med at besvare de spørgsmål, siden præsenterer jer for. Ydermere kan I beskrive gode dåbssalmer, hvad I gør i jeres kirke før og efter dåben, hvad dåben betyder, hvad faddere er osv. Jo mere tekst, læserne finder relevant, des længere bliver de på siden. Dermed kommer I højere op på Googles liste. 

    Se for eksempel denne tekst om løbehjul: Her har forhandleren skrevet alt muligt om valg af det gode løbehjul. Der er valgt gode ord, som svarer på mange af de spørgsmål, man som potentiel køber af løbehjul kan sidde med, men også spørgsmål, som den potentielle køber ikke vidste, han eller hun havde. 

    Det er godt indhold, der både servicerer og oplyser brugeren. Der er gode overskrifter, og måske bliver nogle overtalt til at købe et løbehjul af forhandleren efter at have læst guiden.
TIPS 

Værktøjer til bedre hjemmesidetekster 

Her er en liste med værktøjer, der kan lette arbejdet med at optimere jeres side til søgemaskiner. Enkelte af dem kræver, at jeres udbyder hjælper jer i gang. Får I blod på tanden, findes der mange guides på bl.a. YouTube, der kan hjælpe jer videre.

 

Google Analytics:

Redskabet her er især brugbart til at se, hvor jeres besøgende kommer fra. I kan også se, om der er nogle særlige sider, som bliver set meget, og om I har fremgang i trafikken til jeres hjemmeside eller nedgang.


Google Analytics fungerer ved hjælp af en trackingkode, som sættes ind på hjemmesiden – bed om hjælp fra jeres udbyder til at sætte det op.

 

Google Search Console:

Dette redskab kan hjælpe jer med at se, hvordan I klarer jer på google, og det kan hjælpe med at se, hvordan I kan forbedre jer på Google. Dette er ikke en trackingkode, men nærmere en administrationsside for jeres hjemmeside på google - bed om hjælp fra jeres udbyder til at sætte det op.

 

Brokenlinkcheck:

Find de links på jeres hjemmeside, som peger ud i ingenting, så I kan opdatere eller fjerne dem. 

 

Answer the public:

En side, der undersøger, hvordan folk bruger et søgeord. Skriver I “dåb”, kan I se, at folk, der søger på dåb, ofte stiller spørgsmål som: “Hvem skal holde barnet?”, “Hvor lang tid tager det?”, “Hvor gammel?” og “Hvor mange faddere er der til den dåb?” Brug denne viden til at skrive en tekst på hjemmesiden, der giver svar på spørgsmålene - så vil flere blive ledt ind på siden.


I gratisversionen af programmet er der kun et begrænset antal søgninger pr. dag,husk at indstille sproget til dansk, så I ikke spilder et af jeres forsøg.

 

CTR tool:

Værktøjet analyserer, hvordan din side vises på google, og kommer med forlag til, hvordan du kan øge chancerne for, at der bliver klikket på jeres links.


Indsæt din URL, og værktøjet analyserer indholdet på en skala fra 0-100, hvor 100 er bedst. Værktøjet er glad for poppede og værdiladede ord, men giver også gode råd til længden af jeres tekste, og om I er gode til at at skrive ord, der får brugere til at klikke på jeres link.

 

SEO tjekliste:

Her kan I finde en liste over ting, I kan gøre for at sikre, at I husker alle de ting, der skal gøres på jeres hjemmeside for at optimere hjemmesiden.

Overskrifter skal hjælpe søgningen

Lav en god titel og fængende overskrifter, hvor søgeordet indgår (H1 og H2 hedder de i HTML, men de hedder sikker noget med overskrift 1, 2 og 3 i Churchdesk/DKM eller andet CMS). Der må kun være én H1 overskrift pr. side, men gerne flere gode H2’ere. 

Sidens titel skal indeholde sidens nøgleord, som eksempelvis dåb, men kan også indeholde en uddybning som uddyber nøgleordet, og leder mod at brugeren klikker.

  • Eksempel: Dåb - sådan forløber den store dag | Sønder Magleby Kirke.

Eksempel på overskrifter fra www.kobenhavnsstift.dk.

Drop in-dåb skal være i overskrift 1 (H1 og eneste H1 på siden)
Næste drop in-dåb skal i en overskrift 2 (H2)

Hvis folk søger efter noget specielt hos jer - det kan være noget helt unikt, I laver i jeres kirke, så prøv at besvare det, folk spørger om både online og når de kommer til begivenheden. Uddyb svarene på hjemmesiden og gerne med flere oplysninger. 

I foregående eksempel kunne spørgsmålet være ”Hvornår er der drop in dåb næste gang?” Så er svaret: ”Næste drop in dåb er:”

Fordelen ved dette er, at Google dermed får mulighed for at fremhæve jeres svar i søgeresultatet. I kan tjekke, hvad folk søger efter på answerthepublic.com.

Eksempel på, hvad der kommer op ved søgning.
 

F. eks.: Folk søger på nettet: "Hvad er dåb"? 

Tekst på siden: "Ved dåb i folkekirken bliver man automatisk medlem af denne. Der er tradition for at blive døbt som barn, men man kan også blive døbt senere i livet."

Udfyld de tomme tekstfelter i jeres CMS

Når I laver undersider på jeres hjemmeside er der mange tomme felter, hvor man kan udfylde tekst, der kan besk

  • Alt-tekster er tekster, der viser, hvad der er på et billede. Det hjælper søgemaskiner og blinde med at se, hvad der er på jeres billeder. Det er et godt sted at få søgeord med.
  • Udfyld også gerne billedtekster, og husk også at bruge nøgleord her.
  • Lav gode metabeskrivende tekster til jeres sider – Gerne med nøgleord. Hvis I ikke har beskrivende tekster, bliver den første og bedste tekst vist på googlesøgningen frem for det, I gerne vil have at folk skal finde på jeres side. Du retter metabeskrivelsen i jeres hjemmesideprogram.
    • Eksempel:
      Dåb: Den beskrivende tekst skal fortælle, hvad der kan læses om på siden. Det mest oplagte for denne side ville være ”Læs mere om dåben, voksendåb og dåbsritualet…”
  • Ved at lave en metabeskrivelsen er du med til at bestemme, hvad søgemaskinen skal vise i søgeresultatet. En oplagt tekst kunne være det, der stod øverst på hjemmesiden: ”Læs mere om dåben, voksendåb samt dåbsritualet i Vonsild Kirke i Kolding her.”
  • Målret indholdet mod jeres lokalbefolkning, så I ikke bevæger jer ind på andre kirkers domæner.
    • Eksempel: Når I laver en super god tekst, kan den komme højt op i søgefeltet. Det er i udgangspunktet godt, men det kan også betyde, at den også bliver fundet andre steder i landet. 
      Selv om en potentiel dåbsfamilie i Nordborg gerne vil læse jeres gode valg af dåbssalmer, vælger de nok ikke at døbe deres barn i jeres kirke, hvis den ligger i Langeskov på Fyn. Det kan derfor være en god ide at skrive sin kirkes navn og by i sin sidebeskrivelse og titel, så ens besøgende på forhånd ved, hvem I er. Det er altid godt at få forhåndsafstemt med brugeren, inden de trykker sig ind på jeres side. Det gjorde man eksempelvis i nedenstående tekst omkring dåb i Sankt Jakobs Kirke på Østerbro i København.
       

Her er en rigtigt fin tekst fra Sankt Jakobs Kirke på Østerbro i København - med godt indhold, men måske er den beskrivende tekst ikke udfyldt... 

... for google.com vælger det, som den tror er det væsentlige. Sørg derfor for, at søgemaskinen ved, hvad der skal stå i feltet. 

Teknik - bøvlet, men vigtigt for SEO

Få gode links til at pege på jeres side

  • Kan man få links fra pålidelige sites, som også rangerer højt på Google, kan det løfte ens placering. Link også gerne til andre, hvis de er troværdige

    Gode links er links med høj troværdighed. Drømmen vil være links fra DR, TV 2, eller stiftet, provstiet eller folkekirken.dk, men også andre hjemmesider med høj troværdighed tæller med. Hvis lokalavisen skriver om jer, så spørg, om de ikke kan linke til jeres side.

Husk også at linke internt, hvis I har godt indhold

  • Det er en god ide at linke til andre relevante sider på hjemmesiden. Hvis der ikke er noget oplagt, er det næsten altid en god idé at linke til kontaktsiden i bunden af en artikel. På den måde bliver læserne på jeres side, og I får bedre karakter af Google. I skal dog kun linke til de sider, som brugeren finder relevante, så lad være med at sælge jeres orgelmatiné på konfirmationssiden.

Sørg for, at siden indlæses hurtigt

  • Jeres billeder bør ikke fylde for meget på siden (max 100-200 KB pr. fil for store billeder). Sørg for, at de har den rigtige størrelse, inden du lægger dem op, f. eks. ved at formindske dem i Windows’ billedredigeringsprogram.

        Pas på døde links, der peger til hjemmesider, der ikke længere findes.             (brug værktøjet brokenlinkcheck.com)

Husk mobiltelefonen (responsivt design)

  • Er jeres hjemmeside optimeret til mobiltelefonen? Hvis ikke, så skynd jer at få det ordnet hos jeres leverandør. Uanset om de fleste af jeres brugere måske er på computeren, straffer Google hjemmesider, der ikke har en hjemmeside, der tilpasser sig mobiltelefonen.

Hav en tydelig sidestruktur

  • Hjælp brugeren med at se, hvor vedkommende er på hjemmesiden. Det gør man eksempelvis i URL’en.
  • Husk også at have et tydeligt hierarki på hjemmesiden, så man med få klik finder informationen. Brugeren skal ikke lede for meget.
  • En oversigt, der viser brugeres placering på hjemmesiden, kan  hjælpe brugeren med at vide, hvor han eller hun er. Den type oversigt kaldes også breadcrumbs efter eventyret Hans og Grete. (Se herunder).