Nyheder 2020
Nyheder

Mød stiftets nye religionspædagogiske konsulent

Ny religionspædagogisk konsulent Ida Støckel Rolle fortæller om sine arbejdsopgaver og om lysten til at skabe et rum, hvor børn og unge kan tale frit om tro og tvivl

37-årige Ida Støckel Rolle er sognepræst i Nysted-Vantore Sogn, og nu også religionspædagogisk konsulent.

Af Inge Haandsbæk Vestergaard

Der er en ny religionspædagogisk konsulent i Lolland-Falsters Stift. Kasper Høyer har efter mange gode år givet stafetten videre til sognepræst i Nysted-Vantore Sogn, 37-årige Ida Støckel Rolle.

Her fortæller hun om, hvad hun forventer af arbejdet med religionspædagogik, og hvad hun vil fokusere på.

- Jeg glæder mig meget til opgaven, og er utrolig glad for at blive spurgt. Mit hjerte har altid banket lidt ekstra for konfirmandarbejdet, så religionspædagogikken er enormt vigtig for mig.

- Som religionspædagogisk konsulent får jeg mange spændende opgaver. Jeg vil blandt andet stå til rådighed for vejledning og rådgivning af stiftets præster og andre kirkelige undervisere, især i forbindelse med konfirmandforberedelse og minikonfirmander. Jeg kommer til at køre et vejledningsforløb i konfirmandundervisning for nyordinerede præster i stiftet, hvor jeg kommer på besøg til en individuel samtale og supervision om det at skulle undervise teenagere. Derudover består min rolle i efteruddannelsesforløbet i at lede en netværksgruppe sammensat af nye og mere erfarne præster, og her vil jeg have et tæt samarbejde med stiftets uddannelseskonsulent.

- Derudover vil jeg have nær kontakt til skole-kirke-samarbejdet SYLF, der bl.a. laver det populære ”På sporet af Jesus”-forløb for 4. klasser. Det indebærer, at eleverne laver nogle opgaver i deres egne kirker og afslutter forløbet med en stor oplevelsesdag i Maribo. Og så er jeg selvfølgelig med i stiftets religionspædagogiske udvalg, der blandt andet arrangerer religionspædagogiske kurser for stiftets præster.

- Jeg synes, det kunne være spændende at undersøge, om der er potentiale for at have mere fokus på minikonfirmandundervisningen for 3. klasserne, og om der kan laves nogle gode vejledninger for den.

- I arbejdet med religionspædagogik er min tilgang, at det er vigtigt at gøre det kristne budskab relevant for børn og unge, og at knytte det til det liv, de selv går og tumler med. Man skal som underviser have lyst til at engagere sig i de unges liv, der hvor de er og slå følge med den for en stund, samt tænke kreativt for at gribe an ved emner, de mener noget om og bekymrer sig om. Det kan være emner som venskaber, brudte familier eller ting der foregår ude i verden, f.eks. klimakrise og coronaepidemi. Kirken har så enormt meget at byde ind med, ikke politisk forstået, men fordi vi har det kristne håb. Det er dét, børn og unge også har brug for at få forkyndt.

- Når børn og unge møder kirken, tænker jeg personligt, at det er vigtigt for dem at møde en levende tro. Altså mennesker – præster, kirkelige undervisere, menighed – som lever med en tro, som er nærværende og som har et sprog for denne. Det er naturligvis underviserens opgave at formidle viden, ligeså vigtigt er det, at vi er på en rejse sammen med konfirmanderne, hvor vi kan være med til at skabe et rum for dem, hvor de, måske for første gang i deres liv frit kan tale om tro og tvivl.