Fortsæt til hovedindholdet
Biskoppen
Biskop Marianne Gaarden

Seneste månedshilsen fra biskoppen

I fødselsdagsgave fik jeg et lille kors i grønt og brunt buet glas, der nu hænger på min væg. Umiddelbart ser det ikke ud af så meget, det er ikke unik kunst eller specielt imponerende. Men historien bag det er både unik, imponerende og rummer hele påskens drama med Jesu korsfæstelse langfredag og den efterfølgende opstandelse påskedag, samt vores menneskelige erfaring af, at livet kan gå i stykker og på forunderligste vis opstå i nye former. Påskens budskab bliver vi aldrig færdig med at forstå.

PÅSKE 2024

Kære alle

Korset, der jo oprindeligt var et tortur- og henrettelsesinstrument til at knuse liv og slaveopstand, er i dag et symbol på Jesu død og opstandelse. Ud af Kristi brudte krop voksede Guds kirke frem på jorden. I dag hænger vi kors i kirkerne, bærer smykker formet som et kors, og synger med på Grundtvigs elskede salme Hil dig frelser og forsoner: ”Ja, jeg tror på korsets gåde, gør det, Frelser, af din nåde”. Korsets gåde er, at nyt liv kan opstå ud af det sønderbrudte.

Mon ikke vi alle på et tidspunkt har måtte erkende, at vi gjorde noget forkert. Noget, der fik konsekvenser for os selv og andre mennesker. At vi, uden at ville det, kom til at slå noget værdifuldt i stykker, bryde en relation eller knuse et håb. Typisk lærer vi meget mere af vores fejl end af vores succeser. For når vi lykkes med noget, så føles det bare godt. Men når vi fejler, rammes vi ofte af dårlig samvittighed. Påskens budskab er, at det brudte kan genoprettes. Det gælder både den enkelte, men også hele menneskeheden. Og vi har forsat meget at lære.

I den fortsatte mistrøstige nyhedsstrøm med billeder af lidende mennesker, der midt imellem smadrede bygninger og knuste ruder forsøger at overleve, giver korset mig håb. Ud af bunkerne af glasskår og murbrokker, kan nyt liv opstå. Det lille kors på min væg er fra Betlehem, hvor mennesker har samlet glasskårene fra smadrede flasker og har sat dem sammen på ny, så de danner et kors. Det lille kors er for mig et stærkt symbol på det sønderbrudte og knuste liv, der ved Guds nåde kan genopstå i nye former.

God påske
Marianne Gaarden
 

Kors af glasskår fra Jerusalem


Kontakt biskoppen

Bispegården
Østre Allé 2
DK-4800 Nykøbing F

Tlf.: 54 84 07 01

Kontakt foregår via bispesekretær Louise V. Andersen på lva@km.dk