Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Anmeldelse v/biskop Steen Skovsgaard

Lindeskovkirkens mangeårige organist, Per Nedergaard Hansen, har skrevet en bog om at tælle de lyse timer. Anledningen til bogen er to forhold: Dels blev forfatteren den 24. februar 2013 ramt af en alvorlig blodprop, dels har han i adskillige år haft en drøm om at meddele sig i bogform til sine omgivelser, navnlig med tanke på sin familie.

Bogen består af tre dele: Første del er en kort levnedsbeskrivelse med en dejlig og munter beretning om, hvordan han mødte sin kære Vera. Det var ved et lyskryds i Ikast. Per havde spillet i Ikast kirke om aftenen og her ved lyskrydset møder han en ung pige, som siger: ”Tak for i går!” Og så stod han og Vera dér ved fodgængerovergangen og talte sammen i et par timer.

I anden del finder vi mange forskellige glimt af Per Nedergaards liv og levned. Det er meget personlige, og også indimellem private beretninger, som måske ikke alle er lige relevante for en bredere læserkreds. Men han skriver godt, og der er mange tankevækkende og interessante citater og udsagn: ”Skønt er det vi ser – skønnere er det vi erkender – skønnest af alt er det vi ikke fatter”. Citatet er af Niels Steensen; men der er også andre, som kan sige kloge ting. F.eks. Gudrun Olsen fra Nykøbing F., som en aften sagde: ”At takke Gud er banebryderen for Guds velsignelse.” Og netop det forstår Per Nedergaard betydningen af. Det gælder om at takke og lovsynge, og han lægger gerne nye melodier til salmer og lovsange.

Spændende er det også at høre, hvordan han komponerer. Det er et arbejde, han sammenligner med en træskærer. Han skærer det overflødige af, indtil det levnende begynder at tage form. Man kan som komponist dog også møde irriterende blindgyder, hvor noget måske kører fast. Heldigvis kan han også være heldig at få truffet den ene rigtige beslutning efter den anden. Så fyldes komponisten af glæde og tilfredshed.

Det gør Per Nedergaard også ved at være sammen med familien, med kone, børn og børnebørn. De fylder alle meget både i livet og i bogen.

I den tredje og sidste del får vi lov at læse med i Per Nedergaards dagbog. Det er en særlig positiv-dagbog, som hustruen Vera har opfordret ham til at skrive, og som dækker perioden juli 2015 til november 2015. Stort og småt nævnes, også private detaljer, hvor man måske bliver mere nysgerrig end godt er. Hvorfor spørger den ene af døtrene f.eks. ind til, hvorfor far og mor ikke er blevet skilt for længe siden? Det kunne godt have fortjent en kommentar eller overvejelse.

Men læsningen af bogen efterlader under alle omstændigheder et indtryk af et følsomt menneske, som er dybt forankret i sin kristentro. Han og hustruen Vera hviler i troen på Guds forsyn og varetægt. En dejlig umiddelbar, barnlig, kæmpende, men også legende tro, hvor der er plads til humor og til, at man bare kan være sig selv, uden nogen omsvøb.

Et medlem af Lindeskovkirken skriver om Per: ”Jeg tror, han kan få hvad som helst til at blive til musik!”

Bogen er da også nærmest som et stykke musik, med masser af toner og nuancer. Harmonier og disharmonier, pauser, overraskende overgange og korte og længere satser.

Bogen er kort sagt et dejligt og udfordrende møde med et usædvanligt menneske, med et stort musisk talent.